В автомобільній промисловості нові лідериЯкщо порівнювати автовиробників з країнами світу, то General Motors зараз найбільше підходить роль Радянського Союзу. GM протягом 77 років була автомобільною компанією № 1 у світі, і ось тепер цей титул спливає з ослаблих американських рук. Якщо бути точним, найбільшим автовиробником Toyota стала ще за підсумками першого кварталу, проте вона ще жодного разу не ставала кращою за підсумками всього року. Насправді, для американського концерну втрата примарного титулу – одне з найменших зол в теперішній складній ситуації, не за горами можливе банкрутство.

За результатами третього кварталу Toyota зафіксувала падіння продажів на 4% – до 2,24 млн шт. За дев’ять місяців GM продала 6660000 автомобілів, Toyota – 7,05 млн.

Однак лідерство за обсягами продажів як і раніше може бути віддано як однієї, так і іншої компанії, все залежить від того, як ці продажі рахувати. Компанії вдаються до різних хитрощів, намагаючись приписати собі побільше проданих машин. Toyota в свої продажі включає результати по своїм “дочкам” Daihatsu і Hino (вантажні авто) і їх продажу в Японії, на величезному ринку, де GM має мінімальну присутність. У той же час GM додає до своїх цифрам 450 тис. авто Wuling, зібраних на китайському СП, в якому GM належить 34%.

Проте для GM ситуація найближчим часом може тільки погіршитися, враховуючи той факт, що рецесія охопить ті ринки, у яких до цього продажу брендів компанії тільки росли. “Схоже, їх теж чекає спад, що повинно турбувати не тільки GM, але і всіх інших виробників, включаючи Toyota”, – вважає Аарон Брегман, автомобільний аналітик IHS Global Insight.

Ринки, що розвиваються останнім часом стали основними для тієї ж GM. “Зростання продажів зараз можна спостерігати тільки на ринках, що розвиваються”, – стверджує Майк ді Джіованні, виконавчий директор GM по світовому ринку і галузевої аналітиці. В останньому кварталі 1,3 млн машин (або 61% від загального обсягу) GM продала за межами США.

Продажі активно росли в таких регіонах, як Південно-Східна Азія і Латинська Америка, особливо відзначилися Китай, Росія і Бразилія. Ді Джіованні каже, що GM як і раніше вважає, що ці ринки мають всі шанси на продовження зростання. Однак аналітики вважають, що GM повинна потурбуватися можливим падінням і на цих ринках.

На ринку навіть з’явилися чутки, правда, швидко спростовані керівництвом американської компанії, що GM просила допомоги свого заклятого японського суперника, щоб реанімувати свій бізнес. За повідомленням агентства Kyodo News, GM зверталася в Toyota з пропозицією провести зустріч керівників компаній, на якій запропонувала б японцям придбати частину своїх активів, однак отримала відмову. Слух, хоч не підтвердився, є досить показовим. П’ять останніх кварталів GM зазнає багатомільярдних збитків, і, що найстрашніше для компанії, – починають добігає кінця грошові кошти. Резерви компанії складають на сьогодні близько 16 млрд доларів, цих грошей концерну вистачить тільки до середини 2009 року. Якщо уряд США не прийде американським автовиробникам на допомогу, американський автопром розориться.

Однак криза торкнулася і безумовних лідерів галузі. Ідеальна в порівнянні з GM Toyota теж починає страждати від кризи. За підсумками другого кварталу чистий виручка компанії знизилася на 69% порівняно з аналогічним періодом минулого року через падіння продажів у США і Західній Європі та посилення японської ієни.

Падіння показників найуспішнішою автокомпанії у світі виявилося сильнішим, ніж припускали аналітики, і підкреслило глибину кризи в галузі. “Захист навколишнього середовища (екологічних технологій компанія захопилася останнім часом. – Autonews.ru) – найважче з усього, чим ми коли або займалися”, – зазначив віце-президент Toyota Міцуо Киношита, додавши, що і в наступному році продажі будуть на кризовому рівні через слабкий попит на американському ринку.

У травні-серпні продажі компанії впали вперше за сім років, що призвело до зниження прогнозу продажів за рік на півмільйона машин – до 8,24 млн.

Компанія вже зменшила свої прогнози за фінансовими показниками за рік. Прогноз з чистого прибутку знижено на 56% – до 550 млрд ієн (5,1 млрд доларів), з операційного прибутку – на 63% – до 600 млрд ієн (6,1 млрд доларів). Враховуючи, що в першому півріччі прибуток компанії склав 582 млрд ієн, виходить, що в другій половині року компанія буде працювати в нуль, чого з Toyota не траплялося вже дуже давно.

Як стверджує Financial Times, Toyota вже створила “надзвичайний комітет з поліпшення прибутковості”, який очолив президент компанії Кацуаки Ватанабе, для зниження витрат і перегляду виробничих планів.

Компанія вже займається переобладнанням своїх американських заводів під виробництво компактних автомобілів і гібридів і збирається скинути надлишок непроданих пікапів Tundra і Sequoia в країни Близького Сходу і Латинської Америки.

Джерело: autonews.ru