Ти чиїх будеш?!Раніше, люди купуючи Ford або Seat були впевнені або хоча б знали, що вони беруть! А зараз, купив Porsche, а насправді – це Volkswagen … звичайно побічно, але все ж присмак залишається.

Назва марки тепер не говорить однозначно про походження автомобіля, в хитросплетіннях комерційних зв’язків автовиробників зараз з розгону не розберешся. Взяти навіть ті машини, що продаються у нас в країні. Nissan Almera Classic збирають на заводі Renault-Samsung в Південній Кореї, як по-вашому, можна його назвати «японцем»? А Fiat Sedici, який на ділі є Suzuki SX4 угорської збірки, він

«Італієць»? Або Chevrolet Aveo, який збирають у нас на ЗАЗі, повернеться язик назвати «американцем»? Це навряд чи.

Може, хоча б з Mercedes-Benz все ясно, це ж німецькі машини?! Дудки, найбільшим акціонером власника марки – Daimler AG – є приватний фонд з Еміратів. А «Мерседеси» тепер збирають де тільки можна, один час навіть на Комунарі збирали тепер і сусіди росіяни теж зростаю в великовузлового складання – на «ГАЗі». Так само як і «БМВ» клепають на сусідському калінінградському «Автоторе». Загалом, повна глобалізація.

А ми по-старому продовжуємо називати машини німецькими чи японськими, хоча вони давним-давно такими не є. І сьогодні, вже потрібно не на сам бренд дивитися, а на те, де він зібраний! Марки за сто раз змінили власників, а заводи розкидані по всьому світу. Хто чиїх буде в світовому автопромі після завершення недавнього світової кризи – у цьому пропонуємо розібратися.

Скарбнички брендів світових автовиробників

Toyota

Світовому автовиробникові номер один належить також преміум – бренд Lexus, виробник малолітражок Daihatsu і популярна в США марка Scion.

GM

General Motors в кризу врятувало одержавлення і позбавлення від збиткових брендів – Saab, Hummer, Pontiac і Saturn. Але у них як і раніше залишаються американські GMC, Cadillac і Buick, а також Opel і Daewoo, які так і не дісталися російським олігархам. Хоча від цього імені хочуть відмовитися навіть у Кореї – погано продається. Є ще британський Vauxhall і австралійський Holden. Все на собі тягне Chevrolet – їх головний бренд-годувальник.

Volkswagen

Ось у кого накопичилося максимальну кількість значків (їх 10), причому відомих і престижних. Недавні придбання – частка в Suzuki і половина акцій Porsche. Остання, до речі, зовсім недавно сама намагалася поглинути «Фольксваген», але не подужала. Отже, в активі VW:

Audi

Bentley

Bugatti

Lamborghini

Seat

Scania (шведський виробник вантажівок і автобусів)

Skoda

Suzuki

Porsche

ЦИФРИ

Toyota – номер один у світі

Продажі автомобілів під усіма належними Toyota марками зросли на 8% в 2010 році – до 8,42 млн. А в цьому році компанія планує продати близько 8,6 млн автомобілів.

Американська GM, якій ледве-ледве вдалося видертися з прірви рецесії, збільшила продажі ще більше. Світове зростання склало 12%, а обсяг продажів – 8390000 автомашин. Це на 300 тисяч автомобілів менше «Тойоти» – різниця не настільки вже значна. Третє місце в списку лідерів зайняв німецький автоконцерн Volkswagen AG, який продав у 2010 році 7140000 автомобілів, десять марок концерну сукупно збільшили продажі на 14%.

Mercedes-Benz

Ця відома марка разом з виробником суперпрестижного «членовозів» Maybach і малесеньких Smart належить концерну Daimler AG. До речі, йому ж продали і 11% акцій КАМАЗу, і 20-процентна частка акцій Chrysler у них поки теж залишається. Але альянс «Даймлер-Крайслер» вже давненько став лише історією.

BMW

Баварцям зараз належить не тільки виробник гламурненьких Mini, але і найшикарніших Rolls-Royce.

Fiat

Виробник недорогих малолітражок є за сумісництвом і власником цілого пакету «Автомобілів для потенції» або «атрибутів мультимільйонерів» – Ferrari, а також Maserati, Alfa Romeo і Lancia до купи. Але італійськими назвами тут справа не обійшлося. Зовсім недавня фіатовськимі придбання – американський Chrysler. І Jeep разом з Dodge при ньому.

Ford

Засновник компанії – Генрі Форд – був генієм економії. Або оптимізації, як зараз прийнято говорити. Так ось протягом трьох останніх років фордівці спочатку «оптимізували» Aston Martin, потім продали індусам (Tata Motors) нерентабельні Jaguar і Land Rover, потім сплавити китайцям Volvo. А тепер і їх Mazda поступово стає самостійною. У скарбничці «Форда» залишаються марки Lincoln та Mercury, їх добре знають тільки в США.

PSA Peugeot-Citroen

Це об’єднання з двох французьких марок крутиться, як може. Робить загальні моделі машин з використанням платформ Toyota і Mitsubishi, запозичує движки BMW. Тому й живе.

Renault

Керівника цієї великий і жахливий Карлос Гон на прізвисько «Вбивця витрат».

Це він витягнув з прірви Nissan, закохавши дівчат у Qashqai.

У Росії він купив частину складальних площ вмираючого АЗЛК, а потім і частку в АВТОВАЗі, на якому планують розпочати складання автомобілів Renault і Nissan, а також машин з емблемою Lada, побудованих на фірмових платформах.

Nissan

Infiniti

Renault-Sumsung

Dacia

Lada

Наскільки у нього вийде поставити автомобіль з душею Жигуля на платформу Infiniti – знає тільки він сам, але, як кажуть час покаже.

Hyundai-Kia

Ця корейська парочка впевнено йде до лідерства, в Європі вони примудрилися обігнати по продажах японську Toyota. Ергономічні, в міру міцні і в міру дешеві.

Geely

Вельми крута китайська контора, до якої придивлявся американський мільярдер Уоррен Баффет, торік придбала Volvo. Взагалі, в Китаї більше сотні автовиробників, але в ці нетрі краще не потикатися.

Кого ще не згадали? Японські автовиробники Mitsubishi, Subaru і Honda (плюс їх люксовий підрозділ Acura) не входять до великі автохолдингам. Шведський Saab тепер належить голландському виробникові суперкарів Spyker. А корейська SsangYong – індійської компанії Mahindra. Є ще

американська Tesla – виробник спортивних електрокарів із Силіконової долини, але в Україні, а точніше в Києві мені такі машини на очі не попадалися.

Японська або німецька збірка традиційно вважаються кращим французької або корейської, і продавці автомобілів часто роблять акцент саме на країні збірки як на гідності конкретної машини. Але коли починаєш розбиратися в деталях, саме з точки зору якості автомобіля, то з’ясовується, що ніякої різниці між автомобілями, виробленими в Туреччині, в Японії чи в Європі немає. На перший погляд … хоча всі переконують, що при налагодженні виробництва в тій чи іншій країні компанія привозить туди і менеджмент, і систему контролю якості, тому з точки зору споживача нічого не змінюється. У зв’язку з чим, говорити про якісь «хворобах», які проявляються після переведення виробництва з однієї країни в іншу, не доводиться.

Ринком номер один для автовиробників є Китай, який вже другий рік обганяє по продажах США. У 2010 році в Піднебесній було продано 13,8 мільйона пасажирських автомобілів.