Ремонт автомобільних деталей з пластмас

З розвитком промисловості роль матеріалознавства багаторазово зросла, особливо в автомобільній індустрії. Перш за все, це пов’язано з тим, що штучним шляхом можна отримувати матеріали з необхідними властивостями. Одним з таких матеріалів є пластмаса, дуже широкий спектр якої знайшов застосування у виробництві автомобілів.

Потрібно відзначити, що частка пластмасових деталей в сучасному автомобілі постійно зростає, оскільки з’являються все нові види пластмас, які застосувати в автомобілі вигідно – або через їх цінової ефективності (тобто вони дешевше натурального матеріалу), або ж через те, що натурального матеріалу з потрібними властивостями немає або не існує.

Але, так чи інакше, автомобіль завжди знаходиться в досить напружених умовах експлуатації, і тому потреба у ремонті пластмасових деталей виникає, мабуть, у переважної більшості автолюбителів – адже не завжди представляється можливим здійснити просту заміну тієї чи іншої пластмасової деталі. Це може бути пов’язано з різними причинами (від дорожнечі заміни до неможливості купівлі потрібної деталі) і призводить до необхідності ремонту тієї деталі, яка пошкоджена, але є в наявності.

Тому кожному автолюбителю буде зовсім не зайвими низку порад з ремонту пластмасових деталей автомобіля.

Найбільш часто пошкоджується пластмасова частина сучасного автомобіля – бампер. При постійній тісноті і проблемами з паркуванням в мегаполісах саме бампер отримує масу невеликих, але прикрих ушкоджень, піддаються ремонту. При ремонті пластмасового бампера потрібно розуміти, що пофарбований бампер відремонтувати дорожче, ніж неокрашіваемие, але при цьому на пофарбованому бампері сліди гарного ремонту будуть практично непомітні через забарвлення.

Для проведення ремонту бампера спочатку потрібно ретельно очистити місце пошкодження (прибрати шпаклівку, фарбу і бруд), і з’ясувати марку та тип пластмаси, з якої він виготовлений. Знаючи це, можна підібрати правильний вид і технологію ремонту.

Бампери з твердого і, отже, крихкого пластику ремонтуються за допомогою композиційних складів на основі епоксидних смол. При цьому потрібно поцікавитися, набуваючи ці склади, наскільки вони сумісні з конкретним типом пластику. Будучи склеєним, бампер в місці пошкодження з внутрішньої сторони проклеюється декількома шарами склотканини, яка просякнута в епоксидної або поліефірної смолі. Із зовнішнього боку всі дефекти поверхні виводяться «в нуль» шпаклівкою, після чого проводиться шліфування та фарбування поверхні.

Правильний підбір шпаклівки вкрай важливий, тому що від того, наскільки міцно вона буде триматися, залежить весь кінцевий результат. Тому купувати шпаклівку потрібно в спеціалізованих магазинах, і бажано проконсультуватися з продавцями.

Поліуретановий бампер склеїти не можна, і для його ремонту застосовується зварювання. При цьому тріщини заплавляются тим же матеріалом, з якого виготовлений сам бампер. Зварювання потрібно робити з великою часткою обережності, пам’ятаючи про те, що температура плавлення поліуретану низька і необережні маніпуляції зі зварювальним апаратом можуть призвести до ще більшого пошкодження. Для зварювання застосовується спеціальний нагрівальний апарат з насадками, а в якості «електродів» застосовуються смуги того матеріалу, який використаний при виготовленні бампера (його можна купити або на розбиранні, або взяти від тих поліуретанових деталей автомобіля, які відновленню не підлягають).

Взагалі, інструменти для зварювання бувають найрізноманітніші: це і пальники, і повітряні фени. Кожен такий інструмент має свої особливості, переваги і недоліки. Тому перш ніж застосовувати що-небудь з цього інструментарію (особливо, якщо немає навичок), слід проконсультуватися у фахівців, а ремонт бампера почати зі зворотним його боку, щоб побачити поведінку матеріалу і краще освоїтися з інструментами.

Огріхи (на жаль, неминучі для дилетанта) при цьому будуть з невидимої сторони бампера, тому до «основному ремонту» зовні можна приступати лише більш-менш «набивши руку» в застосуванні тієї технології ремонту, яка необхідна.

Подальша забарвлення бампера залежить від фінансових можливостей. Можна застосувати як «локальну» фарбування пошкодженого місця, так і повне фарбування всього бампера. При цьому часткова фарбування буде менш довговічною, а от повна, так як зазвичай здійснюється цілим комплексом хімічно сумісних засобів (грунтовка, фарба, лак) – буде значно довше зберігати як властивості, так і естетичний вигляд.

Ремонт пластмасових деталей інтер’єру автомобіля, в принципі, робиться схожими методами. Просто вимоги до естетики тут можуть бути набагато вище, оскільки пасажири салону можуть побачити самі дрібні неточності і огріхи відремонтованих деталей – адже на них дивляться практично в упор.

Як і в кузовних пластмасових деталях, в оснащенні салону можуть застосовуватися пластмаси самого різного складу і властивостей. Відповідно, і спосіб ремонту таких деталей буде відрізнятися. Наприклад, якщо деталь виконана з полістиролу, то її можна підклеїти звичайним ацетоном або розчинником для нітрофарб, застосувавши, якщо це необхідно, посилюючу накладку також з полістиролу. Інші пластмаси можна клеїти або ціанакрілатним клеєм, або ж епоксидної смолою. Якщо деталь несе навантаження, то застосування підсилюють накладок з «невидимої» сторони деталі буде також незайвим.

Обов’язково потрібно враховувати, що є пластики, наприклад фторопласт, які склеюванні не піддаються зовсім, або склейка хоч і можлива, але ненадійна. Тому для таких деталей будь-який ремонт можна розглядати лише як тимчасовий, проводячи при першій же можливості заміну відремонтованої деталі на справну.

Варто відзначити, що при всій простоті способів ремонту автомобільних пластмасових деталей провести такий ремонт дилетанту часто не під силу. І тому, перш ніж починати ремонт «своїми силами», потрібно тверезо зважити всі «за» і «проти» такого підходу.

Не менш важливо розташовувати для ремонту всім потрібним обладнанням і матеріалами, а також умовами для його проведення (бо деякі матеріали, такі як епоксидна смола, для сушіння або затвердіння вимагають витримування спеціальних температурних режимів) – інакше ремонт і зовсім буде неможливим.

Якщо ж упевненості в своїх силах немає, то краще звернутися до знаючих і досвідченим ремонтникам (але не до доморощеним «кулібіних»), оскільки пластмаса при ремонті вимагає грамотного до себе ставлення, а якісний ремонт дозволить деталі служити ще довгий час, радуючи власника.