Октанове числоЯк відомо, на більшості двигунів стоять чотиритактні двигуни, тобто на першому такті відбувається впуск, на другому стиск, на третьому – робочий хід і на четвертому випуск. На другому такті, як було вище сказано, в камері згоряння відбувається стиснення суміші повітря і палива до підпалювання іскрою свічки. Коефіцієнт стиснення двигуна – ступінь компресії даної суміші. Наприклад, коефіцієнт стиснення бензинового двигуна може становити 8:1.

А ось величину, на яку можна стиснути паливо до мимовільного займання називають октанове число. Якщо ж мимовільне займання виникає з причини стиснення, а не завдяки іскрі, то відбувається детонація. Даного явища слід уникати, так як це загрожує серйозними ушкодженнями двигуна. Таким чином, октанове число являє собою ступінь стійкості до детонації моторного палива. Октанове число вимірюється за шкалою від «0» до «100», де значенням «0» відповідає детонаційна стійкість н-гептану, а значенням «100» відповідає детонаційна стійкість изооктана. Тобто еквівалентна суміш н-гептану з ізооктаном характеризує стійкість до детонації моторного палива. Таким чином, паливо більш стійке до детонації, якщо його октанове число вище. При використанні палива з великим октановим числом, одним із способів збільшити потужність двигуна є збільшення коефіцієнта стиснення. Але у палива з високим значенням октанового числа і ціна відповідна.

Завдяки додаванню в бензин тетраетилсвинцю (TEL) можна збільшити октанове число, це було виявлено в часи першої світової війни. Внаслідок даного винаходу стало можливим використовувати паливо, якість якого нижче, але при цьому слід було додавати TEL. Саме після цього виникли такі поняття, як «етиловий» і «свинцевий» бензин. Тим не менш, це паливо крім позитивних якостей має і ряд негативних. По-перше, тетраетилсвинець дуже отруйний, тобто і вихлопи двигуна надзвичайно токсичні. По-друге, свинець у свою чергу настільки забиває каталізатори, що вони стають непридатними для використання протягом хвилин. Заборона на використання свинцю в автомобільному паливі призвів до того, що ціни на бензин різко підскочили вгору, так як збільшувати октанове число дешевого палива стало неможливим для нафтопереробної галузі. На сьогоднішній день використання тетраетилсвинцю дозволено тільки для літаків, тому що використовуване авіадвигунами паливо має октанове число вище 100. Тим не менш, не припиняються роботи спрямовані на створення авіаційного палива, що не містить свинець.

В даний час для збільшення октанового числа іноді використовують фероцен. Однак, дана присадка, на жаль, включає до свого складу залізо, через що на свічках створюється струмопровідний важковидаляємий наліт, що в свою чергу скорочує їх службу на 5-7 тис. кілометрів.

Раніше в Україні, в тому числі і в Дніпропетровську застосовувалися присадки на основі марганцю, але на сьогоднішній день вони також заборонені. Щодо нешкідливої антидетонаційної добавкою для двигуна є метилтретбутиловий ефір (МТБЕ), зараз саме він має найбільш широке поширення, як в Україні, так і в Європі.

На жаль, перевірити якість заливається палива практично неможливо, тому Автосвіт не даватиме Вам поради з приводу того на якому паливі зупинити свій вибір. Єдина порада – заправляйтеся на перевірених АЗС Дніпропетровська.