ГАЗ, ситуація і можливі перспективи.ГАЗ, ситуація і можливі перспективи.

Горьковський Автомобільний Завод (ГАЗ) є одним з тих підприємств, про долю і прекрасному майбутньому яких ще відносно недавно можна було говорити лише в позитивному ключі. Нинішні ж економічні реалії змушують задуматися про долю таких заводів – у зв’язку з економічною кризою і зростанням конкуренції на автомобільному ринку вони відчувають дуже і дуже непрості часи.

Підприємство входить до складу об’єднання “Група ГАЗ”, що дало можливість консолідувати зусилля декількох автовиробників і таким чином не тільки зробити виробництво і фінансування більш ефективним, але й розширити асортимент продукції різноплановими виробами, наприклад не тільки вантажними і легковими автомобілями, а й автобусами (ПАЗ , ЛІАЗ).

У 2005 році було налагоджено серійне виробництво вантажівок “Валдай” (ГАЗ-3310), що розширило гамму продукції підприємства, причому ця вантажівка може здійснюватися у кількох варіантах, що дає можливість отримати більшу кількість потенційних покупців. Так що заводу є, що запропонувати покупцям – адже спектр його продукції досить широкий.

Заслуговує на увагу також і новий проект – автомобіль Volga Siber, про який останнім часом говорять досить багато. Це сучасний автомобіль середнього класу, на який завод робить ставку в сегменті легкових автомобілів.

Бере участь завод і у тендерах – так, були поставлені 1150 шкільних мікроавтобусів “ГАЗель” в рамках національного проекту “Освіта”, а також автомобілів “швидкої допомоги” на базі все тієї ж “ГАЗелі”.

Тим не менш, незважаючи на удавану благополуччя, ситуація на підприємстві далека від ідеальної, навіть скоріше навпаки – її можна охарактеризувати як складну. У першу чергу, пов’язано це з тим, що підприємство має колосальні борги. Як зазначає губернатор Нижегородської області Валерій Шанцев, ситуація на ГАЗі – це найсерйозніша проблема всієї області. Сума всіх взятих заводом кредитів становить порядку 42 мільярдів рублів, причому цей борг вимагає реструктуризації, що і заплановано на одній з нарад з економіки в Нижегородської області.

Незважаючи на заходи з підтримки автопрому, що вживаються урядом РФ, ситуація на ГАЗі залишається стабільно складною. При цьому, що дуже важливо, в 2008 році був сильно знижений державне замовлення, що, природно, негативно вплинуло на загальну ситуацію на заводі. Було прийнято рішення про створення робочої групи для аналізу попиту на автомобільну продукцію. На думку Шанцева, проблеми на ГАЗі викликані тим, що внаслідок кризи попит на автомобілі сильно знизився, що призвело до недоотримання заводом прибутку. Так, за вересень виручка становила 17 мільярдів рублів, а вже в листопаді вона впала до 6 мільярдів, так що погіршення ситуації в наявності.

У підсумку в 2009 році 11 з 13 банків-кредиторів ГАЗу підписали угоду про реструктуризацію боргу підприємства. Однак, незважаючи на це, керівництвом заводу прийнято рішення скоротити на підприємствах Групи ГАЗ близько семи тисяч робочих місць. Це пов’язано з підвищенням ефективності виробництва. Скорочення повинні бути закінчені до серпня 2009 року, і під це розроблено ряд соціальних програм керівництвом області щодо забезпечення зайнятості населення.

Стрибкоподібного поліпшення ситуації на заводі не спостерігається, і це закономірно. Викликане кризою зниження виробництва, а отже прибутковості в багатьох областях промисловості викликало сильне зниження попиту на автомобілі, що звичайно відчули на собі всі автовиробники, у тому числі і ГАЗ.

Перспективи підприємства також не можна оцінити як однозначно позитивні. Так, проект Volga Siber не приніс того доходу, який очікувався – і пропозиція, на жаль, як і раніше перевищує попит.

З іншого боку – уряд проявляє турботу до автогігантові, розуміючи, що банкрутство таких підприємств небезпечно не тільки економічно, а й соціально. Тому уряд РФ, крім прямих фінансових вливань в завод, буде також забезпечувати його державним замовленням на автотехніку, благо що у виробничій гамі заводу є чимало саме комерційної техніки, яку державі є сенс купувати – це і вантажівки, і невеликі мікроавтобуси, і навіть військовий позашляховик .

Потрібно відзначити, що керівництво заводу також бере свої заходи щодо виведення заводу з важкої ситуації. На 2009 рік розроблена програма скорочення витрат з ефектом 3 мільярди рублів, програми підвищення кваліфікації персоналу, виробництво товарів з більш високою рентабельністю і інші заходи.

Крім цього, заплановано знизити ціну на автомобілі. Одним з результатів цього стала готовність ГАЗу до випуску в 2009 році бюджетного варіанту “ГАЗелі” за ціну близько шести тисяч доларів, що забезпечить сильний удар по конкурентах, в особі, насамперед, корейських фірм.

Так що при збалансованому проведенні в життя антикризових заходів, правильному, і головне ефективному реструктурування боргів підприємства, і підвищенні економічної ефективності виробництва, правильної (і агресивної) ціновій політиці у ГАЗу є всі шанси пережити складний час. При цьому гарантії, надані урядом Росії, дозволять заводу вийти на рівень 2008 року, що дуже непогано для загальної ситуації, що склалася в автопромі.

Джерело: auto-most.ru