За прогнозами Білоруської автомобільної асоціації (БАА), у першому півріччі кількість ввезених з-за кордону легковиків складе приблизно 200 тисяч на суму близько 1,5 млрд. доларів. Частка офіційних автодилерів в цьому пирозі складе всього кілька відсотків.
Автомобільний ринок продовжує стагнувати. Як зазначає голова правління БАА Сергій Міхневич, ввезення автомобілів офіційними дилерами здійснюється зараз лише в рамках можливостей, які є з конвертації білоруських рублів у валюту.

«Але ці можливості обмежені. Купити валюту на міжбанку останні два тижні взагалі нереально. Одиничні покупки доларів, кому пощастило, здійснювалися за курсом 6-8 тисяч рублів, євро – за курсом 8-11 тисяч рублів. Тому йде плавне загасання ввезення автомобілів дилерами ».

За даними Державного митного комітету, за 4 місяці в країну було імпортовано більше 130 тисяч автомобілів. Більше 90% імпорту забезпечили фізособи. Автодилери, не маючи повноцінної можливості ввозити автомобілі, також не можуть підтримувати на прийнятному рівні та продажу на внутрішньому ринку. Приміром, за 5 місяців дилерами, що входять до БАА, було продано всього більше 4 тисяч автомобілів.

Сергій Міхневич прогнозує, що за підсумками травня-червня фізособи ввезуть в країну не менше тисячі нових іномарок і кілька десятків тисяч підтриманих.

«Всього за перше півріччя в країну, за нашими підрахунками, буде ввезено не менше 200 тисяч автомобілів на суму не менше 1,5 млрд. доларів. Тобто стільки, скільки іномарок було ввезено за весь минулий рік. Що стосується автодилерів, то ми прогнозуємо, що за шість місяців ними буде ввезено не більше 6 тисяч автомобілів ».

Експерт зазначає, то автодилери чекають надходження в Україну кредитних ресурсів, насамперед з антикризового фонду ЄврАзЕС.

«Ми розраховуємо, що це якось пожвавить міжбанк у частині можливостей придбання валюти у експортерів. Поки, як ми бачимо, у країни виникають складнощі навіть за розрахунками за енергоносії. Але ніхто особливо не розраховує, що якась валюта дістанеться саме автодилерам ».

Мало надій і на систему автокредитування. За даними аналітичного порталу Infobank.by, ситуація на ринку автокредитування складається не на користь позичальників. Тільки за останній місяць ставки по автокредитах зросли, в середньому, на 1-5%. При цьому такі банки, як «БПС-Банк», «Парітетбанк» і «БТА Банк» зовсім призупинили прийом документів.

Представники банківського сектора прогнозують, що багато комерційні банки можуть повністю згорнути програми кредитування автомобілів через брак ресурсів для забезпечення позик.

При цьому Сергій Міхневич підкреслює, що в сьогоднішній ситуації згортання системи автокредитування ніяк не відіб’ється на обсягах продажів автомобілів. Дилерам не цікаво приймати в якості оплати за автомобілі білоруські рублі через наявність складнощів з їх конвертацією.

«Юрособи дозволяють собі продавати автомобілі за білоруські рублі тільки якщо мають можливість потім обміняти їх на валюту в експортерів».

За словами Сергія Міхневича, сьогодні всі дилери намагаються якомога швидше отримати ліцензію на роздрібну торгівлю за валюту. Нагадаємо, не так давно Нацбанк розширив перелік товарів і послуг, які можна оплачувати доларами, євро або російськими рублями, додавши в нього автомобілі, реалізовані через автосалони.

«Якщо населення знайшло валюту, щоб ввезти 130 тисяч автомобілів, думаю, дилери можуть розраховувати, що валюта знайдеться і щоб купити автомобіль на території Білорусі», – говорить Сергій Міхневич.

Зняти частину проблем могла б система трейд-ін (продаж нового автомобіля замість старого з доплатою). Нагадаємо, що з 1 травня набув чинності указ № 130, який обумовлює умови роботи такої системи в Білорусі. У Мінфіні розраховували, що завдяки трейд-ін значна частина нелегального ринку перейде в легальний обіг, а додаткові доходи у вигляді ПДВ та податку на прибуток складуть до 200 млрд. рублів на рік. Дилери зі свого боку прогнозували, що повноцінна робота системи трейд-ін дозволить збільшити продажі на 30%

Але, як раніше і прогнозували Naviny.by, даний інструмент продажів нових автомобілів так і не почав розвиватися в існуючих економічних умовах. За півтора місяця були зафіксовані лише поодинокі продажі нових автомобілів замість старих з доплатою.

Основних причин декілька.

По-перше, самі автовласники не зацікавлені продавати свою підтриману техніку за білоруські рублі. По-друге, у зв’язку з тим, що в Білорусі так і не встановлений рівноважний ринковий курс білоруського рубля, дилери можуть визначити, за яким курсом купувати старі автомобілі, щоб ця ціна влаштувала і їх, і продавця. Нарешті, дилерам в принципі складно щось запропонувати потенційним покупцям нових автомобілів у зв’язку зі складнощами ввезення машин.

«Погано, коли такі знакові і проривні рішення з’являються не в найкращий час. Тому ми чекаємо стабілізації на валютному ринку і подальшої активізації продажів автомобілів за системою трейд-ін. Ми запланували вивести цілу програму з реалізації уживаної техніки », – зазначив Сергій Міхневич.

Зараз, за його словами, автодилери живуть очікуваннями кращих часів, які повинні настати в другому півріччі. Зокрема, оптимізм вселяє вирівнювання з 1 липня митних зборів для фізосіб і юросіб при ввезенні автомобілів. До осені дилери очікують стабілізації на валютному ринку.

«Думаю, починаючи з вересня-жовтня дилери почнуть фіксувати зростання продажів нових автомобілів по відношенню до червня-липня цього року. На пожвавлення ринку ми розраховуємо в четвертому кварталі », – зазначив Сергій Міхневич.